ODEZWA INSTYTUTU GOSPODARSTWA SPOŁECZNEGO W SPRAWIE KONKURSU
NA PAMIĘTNIK CHŁOPA OGŁOSZONA WE WRZEŚNIU 1933 ROKU.
Konkurs na " Pamiętnik Chłopa"
Ze wszystkich okolic Polski odzywają się glosy o bardzo ciężkiem położeniu ludności wiejskiej, zarówno osiadłej na roli i posiadającej warsztat pracy na własnym kawałku ziemi — ale warsztat
który nie daje dziś dostatecznego utrzymania, jako i ludności bezrolnej, która przez
lata ubiegłe wychodziła ze wsi za pracą do miast lub zagranicę, a dziś wobec ciężkiego położenia zarówno w kraju jak i
w całym świecie, wraca do wiosek
rodzimych, tam nie znajduje zarobku, a tylko czeka ją nędza.
Instytut Gospodarstwa Społecznego powziął zamiar opracowania rzetelnego
obrazu tego ciężkiego położenia ludności małorolnej i bezrolnej w całej Polsce. Dlatego zwraca
się do was wszystkich, co
stanowicie te liczne rzesze biedujących i zrozpaczonych, rozproszone
wzdłuż i wszerz naszego kraju,
abyście ściśle, prawdziwie i poprostu
opisali jak żyjecie, jakiego wyjścia szukacie. Więc piszcie i opowiadajcie!
Nie opuszczajcie żadnego szczegółu nawet najdrobniejszego ze swych biedowań, ze swoich trosk, ze
swoich doświadczeń. Nie zrażajcie się, że może opowieść wasza wychodzi niekształtna, byleby tylko była rzetelna; nie wstydźcie się tego coście przeżyli aby pokazać cały swój ciężki los i tym opisem wywołać zajęcie się waszem położeniem. Opowiadajcie śmiało, co według waszego sądu najbardziej wpłynęło na waszą biedę dzisiejszą, co najsilniej przyczyniło się do wzrostu waszych trosk i
co wam najbardziej daje się we znaki i najciężej leży na sercu.
A więc opowiedzcie nam, w jakich warunkach przyszliście na świat, czy w rodzinie zamożniejszej czy w zupełnej biedzie, czy sami
posiadacie kawałek ziemi i ile, a może nie macie ani piędzi gruntu własnego i w całej pełni jesteście bezrolni, czy ten wasz
grunt odziedziczyliście po ojcach czy nabyliście sami, a jeśli odziedziczyliście to czy była wasza rodzina liczniejsza
i jak ziemię podzielono pomiędzy was rodzeństwo, jakie były spłaty i zmartwienia związane z temi spłatami; a jeśli ziemia wasza jest nabyta
— piszcie na jakich warunkach ją nabyliście, jakie kłopoty macie z nią jeszcze.
0 tych kłopotach piszcie drobiazgowo, nic nie pomijając; jeżeli macie ziemię, jakie jest jej obdłużenie oraz komu i jakie płacicie procenty i ile, a
także jakie są inne ciężary, które przypadają na wasz warsztat rolny i
dolegają wam.
Czy mieszkacie w swojej własnej chałupie czy w cudzej, jakie są wasze zabudowania, ile
macie i jakiego inwentarza. Czy liczna jest wasza rodzina i co wam żona wniosła do domu. Jak spędzacie czas, kiedy nie
macie żadnego zajęcia zarobkowego ani nie krzątacie się około gospodarstwa. Czy kształcicie dzieci. Czy wasza
ziemia daje wam jaki dochód poza wyżywieniem rodziny, jakie
towary rękodzielnicze i fabryczne
musicie kupować i jakie z tych towarów przedewszystkiem pragnęlibyście kupić. Czy robicie w gospodarstwie
swojem jakiekolwiek meljoracje, remont. Czy macie jakieś udziały w stowarzyszeniach, czy
możecie kupić książkę i gazety. A jeżeli macie jaką pracę zarobkową poza gospodarstwem,
opowiedzcie o niej jaka to jest praca, gdzie się odbywa i ile wam daje
dochodu. Opiszcie nam własne mieszkanie ze wszelkiemi urządzeniami, ilu was tam
mieszka razem, jak się żywicie, jak ubieracie, czy jest jakiś podział pracy pomiędzy wami w gospodarstwie i
w domu. Jaki jest stan zdrowia w waszej rodzinie i z jakiej korzystacie pomocy
lekarskiej w czasie choroby.
Sięgnijcie także pamięcią w przeszłość swoją, jaki był stan waszego warsztatu rolnego przed wojną i jaki jest obecnie, a jeżeli żyliście jedynie z zarobków,
jakie były one. A gdy jesteście bezrolnym opowiedzcie
nam czy mieszkacie we własnej chacie czy odnajmujecie izbę a może tylko kąt u obcych ludzi, lub znaleźliście miejsce przy swojej
rodzinie, a opowiadając o tem postarajcie się porównać w swoim opisie, jaki jest
dzisiaj poziom życia i potrzeb człowieka pracy na wsi, zarówno małorolnego jak i bezrolnego w
porównaniu z tem, jak to było w czasie przedwojennym. A może któryś z was posiada w ręku jakiś fach, np. ciesielkę, kowalstwo, szewctwo?
Wogóle niech bezrolny pisze z jakiej pracy się utrzymuje, ile zarabia,
czy kiedykolwiek wychodził ze wsi i dokąd, gdzie pracował, kiedy i dlaczego powrócił. Jakie macie widoki na
najbliższą przyszłość dla siebie i swojej
rodziny.
A także nie zapomnijcie dodać, czy macie jakie
zabezpieczenie na starość, czy ktoś z członków waszej rodziny uczestniczy w gospodarce parafjal- nej,
gminnej, powiatowej, w jakimś związku, stowarzyszeniu, kooperatywie.
Każdy z was kto chce przyczynić się do stworzenia takiego
obrazu nędzy w swojej wiosce i chce
powiedzieć społeczeństwu jak żyje dzisiaj w Polsce chłop bez roli i chłop na niedostatecznym kawałku gruntu, niech robi taką spowiedź z życia swego, taki opis swego
^magania się z biedą i prześle do dnia 1 grudnia 1933 roku pod adresem:
INSTYTUT GOSPODARSTWA SPOŁECZNEGO W WARSZAWIE
WARSZAWA, ULICA CZERWONEGO KRZYŻA 20.
Jeszcze raz powtarzamy: piszcie szczerze, od serca, tak jakbyście opowiadali troski
swoje najbliższemu przyjacielowi nie sądźcie, że to ma być jakaś statystyka, jakiś spis urzędowy mający służyć w przyszłości do obliczeń podatkowych. Nam, którzy
się do was zwracamy chodzi o
co innego. Nadesłane przez was obszerne, szczere, rzetelne opisy, pamiętniki, opowiadania o waszem
własnem życiu będą wydrukowane w wydaniu
zbiorowem i dadzą tam wierny obraz dzisiejszego położenia ludzi pracujących na roli i żyjących we wioskach polskich.
Taki obraz jest potrzebny i pożądany aby w społeczeństwie inni ludzie
wiedzieli, jaka tam nędza trapi tych co w pocie czoła pracują na swojej roli, niedojadając z dziećmi, lub żądni zarobku daremnie go
poszukują w chwili dzisiejszej.
Wasze opisy będzie rozpatrywało parę osób, którym na sercu leży los pracownika polskiego,
borykającego się z losem swoim na wsi, i
przysądzi dobrym opisom nagrody.
Najlepsza praca otrzyma 100 złotych nagrody, dwie następne — po 50 złotych, jeszcze dalsze osiem
po 25 złotych.
_________________________________________________________________
Instytut Gospodarstwa Społecznego (IGS) utworzono w 1920 r. Jego kierownikiem do 1941 r. był wybitny socjolog Ludwik Krzywicki. Ideą przewodnią powołania Instytutu było rozpoznanie problemów społecznych ówczesnej Polski oraz rozwój teorii i praktyki polityki społecznej. W latach międzywojennych Instytut zajmował się problematyką: warunków bytu ludności, ubezpieczeń społecznych, funkcjonowaniem samorządów lokalnych, bezrobociem w mieście i na wsi. Jedną z metod badań rzeczywistości społecznej była analiza pamiętników. W wyniku ogłoszenia konkursu IGS wydał w 1933 r. „Pamiętniki bezrobotnych”, „Pamiętniki chłopów” (1935-1936) oraz „Pamiętniki emigrantów” (1939 r.). Pracownicy Instytutu wykorzystali pamiętnikarstwo jako materiał socjologiczny będący podstawą wielu cennych analiz. Instytut prezentował koncepcję aktywnej polityki społecznej wobec kwestii społecznych.
Po II wojnie światowej Instytut został reaktywowany w 1957 r. i nawiązał do tradycyjnych wątków badawczych. W początkowym okresie podjęto badania lokalnego bezrobocia, zatrudnienia, a także warunków pracy, warunków bytu, samorządu pracowniczego, pracy zawodowej kobiet i rodziny oraz szeroko rozumianego zabezpieczenia społecznego. W latach 1963-1968 Instytut przeprowadził pierwsze w Polsce reprezentacyjne badania potrzeb osób starszych i potrzeb rodziny w związku z aktywizacją zawodową kobiet.
Od 1990 r. Instytut prowadzi badania w zakresie: warunków bytu rodzin z uwzględnieniem zróżnicowań przestrzennych, problematyki rynków pracy w UE, bezrobocia i ubóstwa, sytuacji ludzi starszych, pomocy społecznej, poziomu zaspokojenia potrzeb socjalno-medycznych w środowiskach lokalnych. Instytut nawiązując do tradycji przedwojennych badań organizuje konkursy pamiętnikarskie. Dotychczas przeprowadzone zostały konkursy na „Pamiętniki Emigrantów”, „Pamiętniki Polaków na Litwie”, „Pamiętniki Polaków na Wschodzie” (Białoruś, Ukraina, Kazachstan), „Pamiętniki nowego pokolenia chłopów polskich” oraz na „Pamiętniki bezrobotnych”. W efekcie opublikowano ponad 30 tomów pamiętników.
Źródło: http://www.sgh.waw.pl/instytuty/igs-kes/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz